Friday, January 4, 2019

Untuk mak



Musim durian dah tiba. Tapi belum meriah pun lagi.
Balik jumpa mak, biasanya saya akan singgah di gerai durian yang biasa saya pergi. Sampai aunty tu pun dah kenal. Apa taknya. Beli durian sampai RM300-RM500. Sebulan kadangkala 2 kali singgah.

Jika sebelum ada duit extra ni, saya memang tak pernah beli durian sendiri. Sebab mahal kan..
Tunggu aje lah musim durian di kampung mak mertua kalau nak mewah. Sebab dia ada lebih 50 batang pokok durian. Kalau nak durian sedap kena berebut dengan sang kera di kampung mak sendiri. Ada la 2 batang pokok durian tua tu. Isinya memang the best lah.
Kalau nak beli di kedai, suami je yang akan beli. Sebab dia ada allocation untuk luxurious fruit ni. Saya tak ada. Sedihnya kan..

Tapi lately, saya je yang selalu beli durian ni. Sebab saya je yang selalu balik kampung. Dan boleh beli bila-bila nampak dan terasa teringin. Dan durian pilihan saya hanya Musang King saja. Sb itu yang suami saya suka.

Hari ini balik Raub. Saya tanya mak. Dia nak durian tak? Dia memang suka durian. Dulu arwah abah selalu belikan.
Dia jawab, nak juga kalau ada.
So kami singgah di gerai biasa. Ajak mak turun. Suruh dia pilih nak yang mana. Bagi dia rasa pilih sendiri. Musang King ada 2 pilihan. RM30 yang kecik dan RM45 yang besar sekilo. D24 RM15 sekilo. Durian kawin RM20 sekilo.
Mak pilih D24. Yang paling murah.
Tapi saya minta kat aunty tu Musang King lah. 10 kilo. Sebab regular customer, dia bagi extra 2 biji dan harga dia round up kan saja.
Of coz kita nak yang terbaik untuk mak kan.

Balik rumah tadi mak makan durian tu.
Sedapnya durian ni dia kata. To me that is happiness. Benda kecil-kecil je. Balik kampung makan nasi lemak sama-sama. Bersembang, menyakat.

Alhamdulillah ada duit lebih dengan Mary Kay ni. Walaupun sebenarnya kalau di Mary Kay ni hari ini, kita dah hujung bulan menanti gaji. Plus baru lepas balik holiday dan buka sekolah.
Balik kampung pun perlukan duit juga kan. Bukan sebab musang king saja.

Thank you for reading.
Saat-saat membahagiakan sangat. Jika ada duit extra. 

No comments:

Post a Comment

Please leave a comment. Tinggalkan jejak anda di sini ya